Home Instruments

Home tabla

Introductie tabla

Introductie Talas

De talas

Bols, laya, tihai

Het improvisatiesysteem

Genres

Tablasolo

Tablameesters

Notes

Woordenlijst

Bibliografie

Repairs

Contact

 

Next page

Tabla genres

 

Dhrupad: Terwijl deze middeleeuwse klassieke stijl traditioneel wordt begeleid door de pakhawaj, komt het heel soms voor dat ook de tabla wordt gebruikt. De dhrupad bandish is erg kort vergeleken met het inleidende stuk de alap , en is zeer ritmisch instijl. Een groot verschil met de begeleidingstechnieken van de khayal is het feit dat de theka soms relatief weinig wordt gebruikt en er meer aandacht wordt besteed aan composities, en aspecten zoals sath sangat en larant sangat.


Dhrupad thekas; chautal (12), dhamar (14), sultal (10), jhaptal (10), tivratal (7), rupaktal (7).

 
Thumri: Een licht klassieke stijl die vaak als laatste onderdeel van een concert gespeeld wordt.
"There is a certain way of performing thumri songs, very melodically, that differentiates this style from the khayal, and its lyricism and melodic romanticism can be expressed by the vocalist as well as the instrumentalist."  [20]
Wat begeleiding betreft moeten we een verschil maken tussen de vocale en de instrumentale stijlen. Bij de vocale stijl zien we dat de tabla een heel sobere theka speelt, zonder enige vorm van improvisatie, tot op een gegeven moment de laggi  begint, een van de mooiste onderwerpen in het tablarepertoire. Laggi  is oorspronkelijk van de dolak afkomstig, [21+29] en is herkenbaar aan de snel swingende ritmes. Laggi wordt in het algemeen gebruikt als afsluiting van de vocale stijl thumri.
Bij de begeleiding van een instrumentale thumri vinden  we een begeleiding als bij khayal. Vaak is er meer ruimte voor improvisatie dan bij de vocale thumri, en de keus van compositie is laggi.


Thumri thekas: Deepchandi (14, voor langzame composities), dadra (6) en keherva (8), voor de snellere composities, tintal (16, voor beide tempi). [22] sitarkhani en punjabi tintal


Tappa:  Een van de licht klassieke stijlen die zelden voorkomt is tappa, dit zijn oorspronkelijk folkmelodieën gezongen door Punjabi kameeldrijvers. Tappas hebben een continue melodie en het ritme is sterk. Thekas moet simpel gespeeld worden zonder te veel ornamentatie.


Tappa thekas: Punjabi tintal (16), dadra (6), deepchandi (14)

Dadra: Licht klassieke stijl met als oorsprong folkmelodieën. De begeleiding is net zoals bij de instrumentale thumri. Laggi in zes tellen wordt vaak gebruikt; Dadra  is een snelle thumri.


Dadra theka: dadra (6) keharwa (8)